MischiefManaged

Direktlänk till inlägg 19 oktober 2012

Barnmössa (nästan) färdig

Av mischiefmanaged - 19 oktober 2012 00:23

Då har man stickat färdigt en mössa. Eftersom garnet inte räckte till så bestämde jag mig istället för att göra en barnmössa. Den kommer att passa någon av mina syskonbarn (en utav de tre tjejerna).

Väldigt enkel basmössa. Jag använde inget särskilt mönster utan chansade mest:

Jag lade upp 42 m på stickor nr. 7. Jag använde ett jättefint ekologiskt ull/akrylgarn som engentligen ska stickas på stickor 8. Sedan stickar man resår, 1 rät maska, 1 avig maska, 1 rät, 1 avig osv. varvet ut. Sedan upprepar man varvet tills det mäter ca 3 cm. Efter det gjorde jag vanlig rätstickning. Eftersom jag inte använde strumpstickor eller rundstickor så betyder det att jag stickade varannat varv räta och varannat aviga. När arbetet mätte 18- 20 cm så stickade jag två varv där jag stickade alla maskor tillsammans två och två. Det sista jag gjorde var att trä ihop de kvarvarande maskorna på garnet och snöra ihop toppen och sedan sy ihop mössan med en sömn därbak.

Jag tycker mössan ser lite tråkig ut nu så imorgon kanske jag syr på öron, ögon och nos på den och gör den lite roligare. Garnet jag använde var ganska mörkt och barn borde ha ljusare ocg färggladare kläder så lite mer färg syr vi nog på också.

Lägger ut bild när mössan är klar. 

Bonne Nuit!

 
 
indianmarknad.se

indianmarknad.se

22 oktober 2012 19:16

Vore kul med en bild på mössan !
Har har du annars lite inspiration...

http://indianmarknad.se/products/mossor

http://www.indianmarknad.se

mischiefmanaged

22 oktober 2012 23:10

Fina! Jag har lagt ut en bild fast i ett annat inlägg. Inte lika fin som dom där! Tack för inspirationen. Jag har syskonbarn som är galna i pokemon, angry brids och hello kitty så får kanske pröva mig på något sådant. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mischiefmanaged - 3 februari 2013 13:18

Jag har övergivit den här bloggen för en blogg på tumblr. Tumblr är enligt mig mycket bättre att blogga på. Det är mer lättanvänt och snyggare.  http://myn0teb00kpage.tumblr.com/   ...

Av mischiefmanaged - 30 december 2012 01:03

Nate Ruess och Jack Antonoff.

Av mischiefmanaged - 28 december 2012 20:17

Igår köpte jag en ny mobil så nu kan jag blogga från mobilen. Inte hänt så mycket nytt annars. Jag var ute och övningskörde igår och lyckades stanna upp hela trafiken i en rondell mitt i stan. Inte helt mitt fel... Idag har jag bakat små söta cupcake...

Av mischiefmanaged - 26 december 2012 22:08

Jag har nog aldrig känt så förut. Just nu längtar jag bara efter att flytta och att köpa en ny mobil. Det sistnämnda sker förhoppningsvis först annars blir jag galen. Julen har varit toppen. Trofast har ätit massa julmat (det har jag också). Den allr...

Av mischiefmanaged - 23 december 2012 22:53


Snart julafton. Orka eller? Trofast är nybadad och nyborstad. Vi borstade även tänderna, rensade öronen och klippte klorna. Att borsta tänderna var nog hans absolut värsta upplevelse. Han hatade det verkligen. Han gnällde, skrek genom allt det där me...

Ovido - Quiz & Flashcards